Apunts de geopolítica d’un món convuls

Jornada Formativa del segon número de la revista de La Pública

A mesura que anem entrant en el 2024 es va perfilant amb més claredat com un any amb la possibilitat de grans canvis democràtics. És amb aquest pretext i amb la voluntat de fer conèixer  més en detall la realitat geopolítica actual, que des de la Fundació Sentit Comú hem celebrat l’acte de Geopolítica d’un Món Convuls.

Més de 60 persones van atendre l’esdeveniment que es va celebrar a l’espai dels Comuns a Barcelona (Carrer Marina 131). Un debat moderat per la periodista Elena Tarifa centrat en la política internacional des de quatre territoris del món; Àfrica, Llatinoamèrica, Europa i la Xina. Una de les ponents Viviane Ogou, analista de Relacions Internacionals i presidenta de Puerta de Àfrica, va fer una radriografia de quins eren els conflictes més destacats del continent africà i sobretot el posicionament davant de la situació actual. “Es parla que els conflictes el 2024 poden escalar, conflictes com el del Sudan, Sahel,.. Amb molta necessitat d’ajuda humanitària. Àfrica està intentant tenir molt més pes i està negociant a nivell geopolític mundial” va comentar  al principi de la xerrada.

També hi van participar Jess Gonzàlez, Diputada al Parlament i Regidora de Barcelona en Comú i Oriol Costa, Oriol Costa, doctor en Relacions Internacionals i professor a l’IBEI i la UAB. Aquest últim va parlar, d’entre altres temes sobre la necessitat de que els actuals estats que formen part de la Unió Europea siguin autònoms davant del conflictes actuals.

Un dels convidats més externs al Comuns va ser Javier Borràs, analista especialitzat en la Xina i ex corresponsal a Pequín que va comentar el moment de canvi i decreixement d’aquest país i el canvi en la relació amb altres països.

La conversa es va allargar casi dues hores amb diverses intervencions del públic. Cara al final es va obrir la conversa a parlar sobre els refugiat climàtics, el canvi climàtic i les desigualtats com a eixos importants en aquest canvi geopolític que estem visquent.