Europa en un món convuls o com ordenar un context internacional desfavorable

Crònica del debat de la Fundació Sentit Comú sobre Europa en un món convuls

El passat dilluns 20 de febrer a les 18:30 a l’Espai Assemblea de CCOO, des de la Fundació Sentit Comú vam organitzar un debat al voltant del paper que d’Europa en un món convuls al que van assistir més de 40 persones.

El debat es fruit dels canvis globals que la guerra d’Ucraïna ha accelerat, reforçat i consolidat, l’escenari internacional s’ha tensionat i fragmentat i es produeixen unes fortes dinàmiques d’inestabilitat que afecten a tots els actors nacionals i internacionals que hi participen. Un dels actors implicats de manera més directa en aquest nou context convuls és la UE i per veure l’impacte que aquest ha tingut en el projecte europeu i com poden actuar d’ara en endavant les institucions europees per tal d’adaptar-se, ordenar i participar en aquest món convuls.

Per analitzar aquest canvis i com els pot afrontar la UE, el debat va comptar amb la presència d’expertes en política europea i internacional com la Carme Colomina, investigadora sènior del CIDOB, l’Elisenda Comadran, analista de seguretat de l’ICIP, la Ruth Ferrero, professora de Ciències Polítiques a la UCM de Madrid i el Jorge Tamames, investigador al Real Instituto Elcano. La primera part del debat va girar al voltant de l’anàlisi i la identificació de les principals característiques del context internacional posterior a la invasió russa d’Ucraïna: un context inestable i volàtil caracteritzat pel deteriorament de l’ordre internacional liberal, la competició entre potències antagòniques com EEUU i la Xina, l’aparició d’un nou bloc de països no alineats, la fallida dels marcs de seguretat, la inestabilitat econòmica i els canvis i transformacions produïts per una incipient transició ecològica.

A partir d’aquest anàlisi inicial, les intervencions de les ponents van posar de manifest com això havia debilitat la posició de la UE a nivell d’autonomia política i estratègica, però com també les lògiques d’acció política i comunitària, especialment vinculades a la forma i al contingut de les decisions presses per la UE s’han transformat: la velocitat en la pressa de decisions europees i els canvis en els paradigmes econòmics, productius i geopolítics que s’estan produint en el si de les institucions comunitàries veuen directament del context de guerra i inestabilitat internacional en el que ens trobem. Els canvis en les aliances i en la distribució del poder dins de la pròpia UE també va ser objecte d’anàlisi per part de les analistes convidades que concloïen que s’ha produït un gir cap a l’Est (Polònia i països bàltics) del poder polític a Europa deteriorant l’eix Paris-Berlin i restant protagonisme a altres països com Espanya o Itàlia. També, però, es van identificar possibles amenaces i nous reptes per a la UE més vinculats a com aquest nou context està afectant als nostres veïns de la riba del Mediterrani o d’Orient Pròxim, i com alguns dels conflictes congelats existents dins de les fronteres europees poden escalar incidint encara més en les dinàmiques de convulsió a les que estem assistint.

El debat va acabar amb una anàlisi de l’escenari postconflicte en el que es va insistir en la necessitat de buscar marcs de seguretat comuna i de que Europa aposti per una autonomia estratègica, en matèria de seguretat i defensa especialment, que li permeti fugir de qualsevol competició estratègica entre altres potències, i pugui garantir l’estabilitat i l’ordre en un continent que ha de ser un exemple de convivència i de transformacions que ens permetin afrontar els reptes polítics, econòmics, socials i climàtics que tenim per endavant.

A continuació teniu algunes fotos del debat celebrat i ben aviat tindreu el vídeo penjat al nostre canal de Youtube.