La Fundació Sentit Comú inicia el seu projecte ‘Cuidades sin miedo. Diálogos entre América Latina y Barcelona’ a BogotÀ

El director de la Fundació, Mario Ríos, afirma que “democràcia i capitalisme només poden anar juntes quan les majories socials milloren la seva vida. Fa quaranta anys que això no es dona per l’augment en les desigualtats, la pobresa i la concentració més gran de la riquesa en poques mans”

El passat 14 de juny es va celebrar a la seu de la Biblioteca Nacional, a Bogotá (Colòmbia) el III cicle de conferències Imaginar el futuro desde el sur, emmarcat dins del proyecte de cooperació de la Fundació Sentit Comú Ciudades sin miedo, un diálogo entre América Latina i Barcelona, amb la presència destacada d’importants personalitats com el ministre de Culturas de Colòmbia, Juan David Correa, la senadora del país amfitrió María José Pizarro, el president del partit Patria Grande i el exprecandidat presidencial de l’Argentina Juan Grabois. En la sessió inaugural també van prendre part el director de la Fundació Sentit Comú, Mario Ríos, i la directora executiva del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO), Karina Batthyány.

Davant més d’un centenar de persones assistents Mario Ríos ha presentat conjuntament amb Karina Batthyány l’informe elaborat per la Fundació Sentit Comú i CLACSO i que porta per títol Debates sobre democracia e igualdad. La presentació ha tingut lloc en el marc d’una jornada en què s’han organitzat diferents taules de reflexió i debat sobre els desafiaments de les democràcies actuals davant l’avanç de les extremes dretes a tot el món.

L’informe té com a finalitat extreure coneixement teòric i pràctic sobre l’estat actual dels sistemes democràtics i la situació de desigualtat econòmica i social que els afecta. En la realització d’aquest treball s’han tingut en compte els diferents marcs pràctics comparatius tant a Amèrica Llatina com a Europa, prenent com a exemple en aquest últim cas la ciutat de Barcelona.

En la seva intervenció, el director de la Fundació Sentit Comú Mario Ríos ha afirmat que l’informe té com a punt de partida que la majoria de les democràcies estan en crisi. Actualment, hi ha menys sistemes democràtics que els existents l’any 1989. I davant d’aquesta crisi sistèmica és una obligació de tots els centres culturals, intel·lectuals i de pensament, compromesos amb la transformació social, estudiar el perquè d’aquesta crisi democràtica global”.

Ríos ha afegit que “les democràcies avui en dia estan assetjades per dues grans amenaces: l’ascens de les extremes dretes i la polarització política. Quan aquesta última es torna efectiva es comença a odiar a aquelles persones que pensen diferent de nosaltres”. Durant la xerrada celebrada a Bogotà el president de la Fundació Sentit Comú també ha dit que “la base social i econòmica de la democràcia en els últims 40 anys ha fet implosió. Si la democràcia es basa en la igualtat de drets polítics i en el sistema en què s’implementa hi ha un greu problema de desigualtat econòmica, la democràcia entra en crisi. Capitalisme i democràcia només poden anar agafats de la mà quan les majories socials milloren la seva vida. Des de fa quaranta anys això no es dona pel context de desigualtat creixent, pobresa en augment, la davallada de les expectatives vitals de la majoria social, la pèrdua d’estatus i l’increment de la concentració econòmica en poques mans”.

Les converses i debats que s’han celebrat en aquest cicle de conferències celebrat a la Biblioteca Nacional de Bogotà van tenir la seva continuïtat l’endemà, dissabte 15 de juny, amb un debat al Centre de Cultura Gabriel García Márquez, en la mateixa capital de Colòmbia. Tot el material sorgit en aquestes dues jornades es publicarà al web de la Fundació Sentit Comú.