La política del comú: una eina per aconseguir una societat més justa.

Crònica de la presentació de La Pública 2.

Dimarts 2 de maig, a la Fundació Sentit Comú vam presentar La Pública 2 a la Nau Bostik. Davant de més de 40 persones vam debatre al voltant dels béns comuns i de quines noves formes d’organització social, pública i comunal podem trobar davant d’un mon en crisis i en transformació. A l’acte i van participar Sara Moreno, presidenta de la Fundació, Rubén Martínez, editor de la revista, i les expertes Ana Méndez de Andés, Carolina Recio i Bru Laín.

Després de la presentació inicial de la presidenta Sara Moreno, van tenir lloc els dos diàlegs que van estructurar l’acte. El primer d’ells, entre Ana Méndez de Andés, arquitecta urbanista i experta en comuns urbans, i Bru Laín, investigador i doctor en sociologia a la Universitat de Girona, va girar entorn a com fer possible la concreció material dels béns comuns en l’àmbit urbà. Tots dos expertes van afirmar la importància del conflicte polític i social al voltant de la propietat dels béns comuns que van ser identificats com aquelles formes d’organització social basades en el suport mutu i la gestió de la vida de manera comunitària i col·laborativa.

En el segon diàleg, Rubén Martínez, membre d’IDRA i editor de la revista, va conversar amb Carolina Recio, sociòloga a la regidoria de Salut, Cures i Envelliment, sobre com es concreta la lògica del béns comuns. Sobre la seva materialització en projectes concrets. I per fer-ho es va tractar el projecte comunal de Vila Veïna. Un projecte comunitari que concreta aquesta lògica dels béns comuns i que sorgeix d’un impuls públic per tal de fer emergir projectes comunitaris no directament relacionats amb les institucions.

Algunes de les idees força que van sorgir al llarg dels dos diàlegs refermen la necessitat de trobar nous espais d’organització social i econòmica que ens permetin allunyar-nos de les esferes mercantilitzades en les que vivim. En un moment de crisis global en el que els paradigmes polítics, econòmics i socials estan en transformació, la política del comú pot ser una de les respostes per construir societats més justes, sostenibles i democràtiques.

El nou número de la revista, que inclou entrevistes a Silvia Federici, David Harvey i César Rendueles, i articles de Verónica Gago, Guy Standing o Ana Méndez de Andés, entre d’altres, ja està disponible a llibreries.

També el podeu comprar online a la tenda de la Fundació o subscriure-us en aquest enllaç per rebre-la a casa: https://lapublica.net/subscripcio

Fotografia: Leyre P. González