Una mirada reflexiva sobre l’educació

Crònica de l'acte L'educació a debat

“Estem obrint un espai de dubte, d’incertesa i d’incomoditat per parlar i qüestionar a fons l’educació i les educacions. Un espai per fer i fer-nos preguntes com quin és el sentit de l’educació des de les esquerres o quina és la relació entre allò públic, privat i comú?” Amb aquestes qüestions el moderador i doctor en sociologia, Jordi Collet, va obrir la conversa, L’educació a debat el passat dimarts 26 a l’Espai Assemblea de l’edifici de Comissions Obreres.

Una conversa que va tocar diferents aspectes de l’educació i de les escoles com espais socials i d’aprenentatge. Els quatre ponents convidats; Sara Moreno, sociòloga i presidenta de la Fundació de Sentit Comú; Sergi Bertran, docent i representant de Clam Educatiu; Marta Comas, educadora i doctora en sociologia i Albert Quintana, docent i expert en educació comunitària van començar exposant la seva perspectiva sobre l’enfoc de les polítiques educatives avui en dia. Tots ells destacant els grans eixos problemàtics i casi bé històrics que provenen des de l’esquerra a l’hora de tractar aquestes polítiques. Repassant temes com la igualtat, la segregació i accessibilitat a l’educació, el que representa el centre escolar com a laboratori del coneixement i creixement, la llibertat com a concepte a fomentar en una escola, la burocràcia, els canvis de professorat i personal dels centres, la creació d’un espai educatiu des del polítiques comuns i finalment amb una mirada més funcional sobre les diferències entre els centre privats, concertats i públics.

Tots ells juntament amb els gairebé 40 participants del públic entre els quals es trobaven membres de les organitzacions educatives més grans de Barcelona com la Rosa Sensat, la Fundació Ferrer i Guardia, el sindicat USTEC, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, Clam Educatiu i representants de la sectorial d’educació de Comissions Obreres, van acordar que l’educació està en el punt de mira a Catalunya i que hi ha una necessitat de canvis i replantejament de model educatiu des d’una altre prisma, sobretot incorporant la mirada des de les polítiques d’esquerres actuals. Aquesta conversa, que va durar casi bé dues hores, cal seguir tenint-la, ja que el sentit de l’educació com les seves polítiques i els seus alumnes són elements transformadors i canviants.

Després de totes les intervencions, el moderador Jordi Collet va tancar la sessió agraint a la Fundació Sentit Comú per haver obert aquell espai de debat i alimentat una conversa reflexiva al voltant d’aquest tema.

Podeu veure l’acte complet al canal de Youtube de la Fundació o a continuació.

Fotografia: Leyre P. González